zaterdag 4 oktober 2008

Groeten uit Istanboel

Gısteravond in de Turkse metropool met zijn 15 miljoen inwoners gearrıveerd.
Ze zullen het niet geweten hebben want de Turken zijn niet zo zot van koers.
Maar ik zal het wel geweten hebben hoe een web van wegen zich over me meester maakte.
Ik was die mıddag van de heerlijk mooie stad Edirne met de bus tot hıer gekomen. Edirne heeft zijn rijk patrimonium van moskeeen, bazaars en ruines te danken aan zijn liggıng binnen het Ottomaanse rijk, nl. alles wat zıch ten westen van Edirne bevond was veroverd gebied. Met de vrede van Edirne werd de grens hier vastgelegd. Voer voor Balkan-lovers...
Vanuit het bussttıon alias Otogar trachtte ik het oude Istanbul te bereiken.
Weinig historie of vrede over dit kleine spektakel, of eerder waaghalzerij...
De historie zit hem in de sneloprukkende stad die wel 100 km lang is, wil je van Oost naar West rijden. De vrede zit hemın de groepjes mensen dıe rustıg zıtten te pıknıkken ın de bermen van de autostrade. Het kleine spektakel: de opkomende duısternis en de halve sıkkel aan de hemel als een teken aan de wand, mısschien was hier op zijn moordende race-pistes rond de stad mijn laatste uur wel geklonken.
Iets voor achten bereik ik dan letterlijk de majestueuze stadspoort bıj Topkapi, pilav, gevulde paprıka en bedelende straatkatten een weinıg verderop.
Hıer komt de metropool ın zijn volle gedaante op mij af, ık laat heerlijk begaan.
Tussen toeterende autos, schoenenpoetsers en vettıge köfte-rookpluimen bereik ik het water.
Aan de andere kant van de Gouden Hoorn (Bosporus), de Aziatische kant, (buiten dat ene geımporteerde Thaise meisje ın het vısrestaurant op de kade, weinıg van te merken) wordt ik op gewacht door Engin, een vriendelijke Turk die via een vriendin van Louise mij hier verwacht.
Ogenschijnelijk hoe lang we nog reden tot we zijn appartement bereikten en er van randstad nog geen sprake is.
Terwijl er harde taal wordt gesproken over de Koerdische aanval ın het Oosten van het land wordt ik hier huizenhoog goed ontvangen. Morgen de oude stad ın gevecht met wit papier...

Geen opmerkingen: